Geplaatst op 22 oktober 2017 in Algemeen

In mijn eerste jaren als ondernemer was ik vooral opzoek naar handigheidjes. Programma’s, methodes en mensen die mij konden helpen de onvermijdelijke klusjes van het ondernemerschap makkelijker te maken. Nu afgelopen week mijn vriendin zichzelf ook als ondernemer heeft ingeschreven kan mijn geluk niet op, ik kan haar lekker op weg helpen! Lijstjes-tijd; met online tools die het allemaal nét even wat makkelijker maken.

Bankzaken met BUNQ (betaald €9,99 per maand)

Ik ben fan van BUNQ. Dit is een bank die vanaf de grond opnieuw opgebouwd is met tech first. Het is een mobile only bank. Via de app kan je alles regelen. Natuurlijk het aanmeld proces, maar ook eenvoudig extra rekeningen voor jouw bedrijf.

Je betaald middels een vrij transparant kostenmodel. Je kan ook een Mastercard aanvragen en deze via de app aan een rekening koppelen. Je krijgt handige push-notificaties bij betalingen en je kan eventueel het beheer van een rekening delen met een andere BUNQ-er, mocht je bijvoorbeeld in een V.O.F. zitten.

Kernfuncties:

  • Gebruik 1 pas voor meerdere rekeningen. Koppel de pas met de app instant aan een andere BUNQ rekening.
  • Maak extra rekeningen aan, zoals een BTW-rekening. Zet daar al het ontvangen BTW van facturen op zodat je aan het einde van het kwartaal niet voor verrassingen staat.
  • Stuur een Request met een iDEAL betaallink naar een klant die bijvoorbeeld iets komt afhalen. Je krijgt direct een notificatie als er betaald is.
  • Met de Mastercard die je kan aanvragen kan je eenvoudig online diensten aanschaffen bij diensten en shops in bijvoorbeeld Amerika.

Het zakelijke pakket van een bank waar je eventueel al bij zit kan goedkoper zijn. Ik vind echter de visie en het model van BUNQ passender bij mij als ondernemer. Ik weet zeker dat andere dat met mij delen.

Ohja, geen kastje meer nodig om online te betalen. Je kan alles doen met app, waar je ook bent.

Administratietijd – Moneybird (gratis en betaald vanaf €10,00 per maand)

Ik heb veel gewisseld tussen administratie pakketten. En het gebeurd nog steeds wel dat het kriebelt omdat sommige pakketten zoveel ‘meer’ aanbieden dan Moneybird. Maar Moneybird focust zich vooral. Een overzichtelijke en eenvoudige administratie voor je eigen zaak. Gratis voor klein gebruik, en betaalbare pakketten voor als je wat meer nodig hebt.

Kernfuncties:

  • Fijn je eigen facturen opmaak met je eigen huisstijl. Gelijk een professionele indruk achterlaten bij je eerste klanten.
  • Goed overzicht van je uitgaande en inkomende facturen. Met eenvoudige tools voor bijvoorbeeld je BTW aangifte.
  • Importeer ook je banktransacties en hou er een sluitende administratie op na.
  • Lever je diensten op frequentie, zoals elke maand? Maak dan een periodieke factuur aan. Vergeet je nooit meer een factuur te sturen.
  • Laat jezelf betalen met iDEAL, koppel Moneybird aan Mollie.

Nu zullen sommige weten dat ik niet altijd zo tevreden ben over Moneybird, maar dat heeft meer te maken met mijn groeiende eisen lijst. In de basis is Moneybird gewoon een goede keuze voor de startende ondernemer.

Planning en organisatie – Trello (gratis en betaald)

Ben je zo’n iemand die de hele muur en monitor volplakt met post-its? Mooi, dan kan je gelijk los met Trello. Trello geeft je de mogelijkheid virtuele prikborden te maken met lijstjes en kaarten. Vrijwel alles is daarin te organiseren. Weekplanningen, communicatie met klanten en projectmanagement via de Kanban methodiek. Ik maak voor klanten borden aan voor hun projecten, zodat alle communicatie via Trello kan gaan. Dat scheelt een overvolle mailbox én je kan eenvoudig zaken terug vinden.

Voorbeelden:

  • Maak een bord aan “Planning” en maak daarin lijsten aan met de weeknummers. Met de kaarten kan je vervolgens je Todos aanmaken (en daarin zelfs weer checklists). Het voordeel hiervan is dat je als je ergens wat meer tijd voor nodig hebt je eenvoudig een kaart naar een andere week schuift.
  • Maak een bord aan voor je communicatie met de klant over een project. Maak lijsten aan voor “Nieuw”, “Discussie”, “Budget”, “In behandeling” en “Afgerond”. Zo kan je heel overzichtelijk de basis communicatie van een project vastleggen. Kaarten verhuizen van links “Nieuws” naar rechts “Afgerond”.

Wachtwoordjes overal – 1Password (betaald vanaf $2,99 per maand)

Waar was dit tooltje toen ik 14 jaar geleden begon met ondernemen? Inmiddels heb ik ruim 400 inlog gegevens voor mij en klanten hierin opgeslagen. Ik heb geen idee hoe ik dit veilig had kunnen doen zonder. 1Password is een kluis voor al je belangrijke gegevens. Inlog gegevens voor sites, de Belastingdienst, Creditcards en Softwarelicenties. Noem maar op! En met apps voor je desktop en telefoon heb je ze altijd bij je. Versleutel de boel met een stevig “master”-password en de kluis zit op slot.

Kernfuncties:

  • Opslag van al je wachtwoorden
  • Leer direct af om overal hetzelfde wachtwoord te gebruiken, gebruik de browserplugin en genereer unieke en lastige wachtwoorden met de app. Je hoeft ze zelf toch niet meer te onthouden.
  • Watchtower houdt in de gaten of je een account hebt bij een website die een datalek heeft gehad en geeft een advies over wat je moet doen, bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen.

Ik kies hier voor gebruiksgemak. Er zijn alternatieven zoals KeePass (gratis) maar daar heb ik geen ervaring mee. Over 1Password kan ik aangeven dat ik erg tevreden ben. Ohja; schrijf alsjeblieft niet je wachtwoorden op post-its…

En nu aan de slag

Met deze tools in handen kan je in ieder geval de basis taken van je onderneming goed regelen. Heb je zelf nog een tool waar je als ondernemer niet meer mee zonder kan? Laat het weten in de comments!

Niels, help me out!

Heb je een leuk project, of wil je eens sparren over een idee dat je hebt?

Dat kan! Je bent van harte welkom bij mij op kantoor in Amersfoort, maar ik kom ook net zo lief jouw kant op.

Ik heb in april nog ruimte voor 1 project
je hebt binnen 2 werkdagen een reactie
© Codely 2008-2018