Geplaatst op 17 oktober 2017 in Algemeen

Ik heb een bedrijf die al bijna 10 jaar diverse diensten levert op basis van WordPress. Van veel eenmalige opdrachten en weinig vastigheid in inkomsten zocht ik naar betere manieren om mijn inkomsten te structureren. Hierbij mijn visie en ervaring.

Het zelfstandig ondernemerschap is iets moois. Je werkt ‘voor je zelf’, kan je eigen structureren neerzetten, tijden bepalen en je bedrijf zo inrichten waarvan jij denkt wat het beste werkt. Vooral in de eerste jaren ben je vooral druk met de inkomsten, de baten moeten wel voldoende zijn om te verantwoorden waarom je niet bijvoorbeeld in loondienst bij een bedrijf bent.

Bij mij was het niet veel anders. Ik woonde gelukkig nog thuis, had lage lasten en al vrij vanaf het begin het druk met losse opdrachtgevers. De eerste jaren heb ik ook gedacht dat mijn inkomsten zo gestructureerd zouden zijn: onregelmatige facturen naar klanten, nadat een opdracht opgeleverd was.

In de basis is dat natuurlijk ook zo. Je krijgt een opdracht, voert het uit en factureert daar naar. Maar erg ideaal is het niet:

  1. Inkomsten kunnen erg wisselen; de ene maand kan je er een grote factuur uit sturen maar de volgende maand heb je wellicht nog geen project afgerond. Je kosten heb je echter wel.
  2. Je kan niet echt bouwen op iets; je weet niet wat je de volgende maand zeker gaat factureren. Je kan alleen maar schatten wat het gaat worden.
  3. Waarde binnen je eigen bedrijf creëer je ook niet. Mocht je ooit de behoefte krijgen je bedrijf te verkopen en je levert enkel losse projecten, dan zullen maar weinigen daar in geïnteresseerd zijn.

Hallo terugkerende inkomsten!

Mijn eerste basis van terugkerende inkomsten ontstond in het aanbod van hosting- en internetdiensten aan klanten. Klanten vertrouwde mij toe met de levering van hosting en domeinregistratie en betaalde daar jaarlijks of maandelijks een vergoeding voor.

Dat idee beviel mij wel. Het zorgde voor een stabiele inkomstenstroom waarmee ik een aantal vaste lasten kon dekken. Het ontnam een zorg en dat beviel natuurlijk goed. Daar ontstond de basis om van een groot percentage van mijn inkomsten terugkerende inkomsten te maken.

Toen ik bijna 15 jaar geleden begon met websites ontwikkelen was het vrij abstract. Je ontwikkelde de website, stuurde factuur en de website kwam online. Daarmee was de kous af. Dit had tevens een aantal nadelen;

  1. Verdere opvolging of klantcontact was er vaak niet. De klant was blij met zijn website en had je vaak niet verder meer nodig. Met een CMS kon de klant zijn eigen website bijhouden.
  2. Je verdiende in één keer wel een leuk bedrag, maar daarna ook vaak niets meer.
  3. Je bedrijf blijft niet ‘hangen’ bij de klant, je raakt makkelijk in de vergetelheid.

Ik was van mening dat ik dit eenvoudig kon oplossen middels een abonnementen-structuur. Toen ik daarmee begon was dat voor veel klanten nog vreemd. Immers betaalde je voorheen gewoon voor je product en was het daarmee klaar. Waarom zou een klant je elke maand willen betalen? Ik moest op zoek naar extra’s die ik kon leveren.

Ik koos voor een onderhoudsabonnement. Dit is een product wat eenvoudig uit te leggen is, de noodzaak direct van duidelijk is en de kosten van te verantwoorden zijn. Voor jouw bedrijf kan dit makkelijk hetzelfde zijn.

Ik kwam met extra’s naar mijn klanten toe. Ik zou de websites gaan onderhouden, updates doen, backups regelen, hosting inrichten, domein registraties… alles waar een klant zelf niet naar om wil kijken. En dat voor een vast bedrag per maand! Ze zouden altijd iemand hebben bij wie ze terecht konden met vragen.

En dat heeft in mijn geval goed gewerkt. Een groot deel van mijn omzet is terugkerend. Het zijn vaste diensten die ik lever waarvan ik volgende maand voor 95% ook zeker weet dat ik ze lever en inkomsten van krijg. Een rustgevend gevoel!

Maar er is meer!

Maar de vaste inkomsten is niet het enige wat je er aan overhoud. Er zijn geweldige neven-effecten van deze bedrijfsstructuur:

  • Je hebt constant klant contact. Naast dat de klanten elke maand je bedrijfsnaam langs zien komen, heb je ook regelmatig contact m.b.t. de diensten die levert.
  • Omdat je naam blijft hangen, sta je vooraan als de klant een nieuwe opdracht in het verschiet heeft liggen. En als je uiteraard de diensten naar tevredenheid levert.
  • De basis van het product dat je levert (in mijn geval een website) krijgt een veel langere levensduur. Dat kan nadelig zijn (je hoeft niet na 2 jaar een nieuwe website te ontwikkelen) maar dat is vaak niet zo. De baten van kleine extra werkzaamheden én de abonnementsinkomsten leveren minstens zoveel op. En een tevreden klant is wat je uiteindelijke doel is.
  • Omdat je veel terugkerende inkomsten hebt in contract- of abonnementsvorm kan je bedrijf interessanter zijn mocht je het in de toekomst willen verkopen.

Inmiddels neemt het percentage terugkerende inkomsten elk jaar toe tegenover de eenmalige inkomsten. Er zal ergens een stabilisatie-punt zijn voor mijn bedrijf; ik kom vaak aan mijn terugkerende inkomsten middels een eenmalige opdracht zoals de ontwikkeling van een website. Zonder die losse dienst is het een stuk lastiger om een onderhoudsdienst te verkopen. Ze gaan samen op.

Deze opzet is bij veel soorten diensten te gebruiken. Copy writers, ontwerpers, aannemers, garages, etcetera. Ik zie steeds meer bedrijven met dergelijke opzetten. Het geeft zekerheid en rust om je onderneming beter en gezonder te kunnen laten groeien.

Met Codely ontwikkel ik websites voor studio’s en freelancers en lever ik diverse WordPress onderhouds- en hostingdiensten. Daarnaast adviseer en help ik mede ondernemers met efficient online werken en het inrichten van hun eigen bedrijf.

Niels, help me out!

Heb je een leuk project, of wil je eens sparren over een idee dat je hebt?

Dat kan! Je bent van harte welkom bij mij op kantoor in Amersfoort, maar ik kom ook net zo lief jouw kant op.

Ik heb in juli nog ruimte voor 1 project
je hebt binnen 2 werkdagen een reactie
© Codely 2008-2018